Informujemy o możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Oferta adresowana jest do osób fizycznych, z wyłączeniem tych, które posiadały zarejestrowaną działalność gospodarczą w okresie 1 roku przed złożeniem wniosku w ramach niniejszego projektu. Ogłoszenie konkursów w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI, Działanie 6.2 jest przewidywane na I kwartał 2008 roku
Wszelkie informacje dostępne są na stronach internetowych:
www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/pokl/
www.mrr.gov.pl/ProgramyOperacyjne+2007-2013/Kapital+Ludzki/
Poniżej znajdują się podstawowe informacje na temat w/w działania oraz sposobu składania wniosków.
Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia - projekty konkursowe
Grupy docelowe:
- osoby fizyczne zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej (z wyłączeniem osób, które posiadały zarejestrowaną działalność gospodarczą w okresie 1 roku przed złożeniem wniosku o uzyskanie wsparcia w ramach projektu), w tym w szczególności:
+ osoby pozostające bez zatrudnienia przez okres co najmniej kolejnych 12 miesięcy w ciągu ostatnich dwóch lat
+ kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci)
+ osoby do 25 roku życia
+ osoby niepełnosprawne
+ osoby po 45 roku życia osoby zamieszkujące na obszarach wiejskich, w gminach wiejskich, miejsko – wiejskich i miejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w zawodach pozarolniczych (niezwiązanych z produkcją rolną i zwierzęcą)
Beneficjentami mogą być wszystkie podmioty
Typ projektów, jakie mogą być realizowane:
a) wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą (w tym na założenie spółdzielni lub spółdzielni socjalnej) poprzez zastosowanie następujących instrumentów: doradztwo (indywidualne i grupowe) oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości (w tym w formie spółdzielni lub spółdzielni socjalnej – o ile wszyscy udziałowcy są osobami, które rozpoczęły prowadzenie działalności w wyniku uczestnictwa w projekcie realizowanym w ramach przedmiotowego działania), do wysokości stanowiącej równowartość 40 tys. zł (lub 20 tys. na osobę w przypadku spółdzielni lub spółdzielni socjalnej)
+ wsparcie pomostowe w okresie od 6 do 12 miesięcy od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej, obejmujące m.in. doradztwo oraz pomoc w efektywnymwykorzystaniu dotacji (wyłącznie dla osób, które rozpoczęły działalność w ramach danego projektu)
b) promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia poprzez kampanie promocyjno- informacyjne
c) upowszechnianie dobrych praktyk z zakresu rozwoju przedsiębiorczości
Środki finansowe przeznaczone na Działanie 6.2
12 527 985 zł
Dzień rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków
12 grudnia 2006
Wartość projektu
minimum 50 tys.
Planowane ogłoszenie konkursów – I kwartał 2008 r.
Forma płatności – zaliczka dla beneficjentów
Nabór wniosków w ramach PO KL
Ma charakter konkursu otwartego lub konkursu zamkniętego.
W konkursie otwartym nabór wniosków i ich ocena prowadzone są w sposób ciągły, do wyczerpania określonego limitu środków lub do zamknięcia konkursu uzasadnionego odpowiednią decyzją IOK.
Konkurs zamknięty organizowany jest cyklicznie. W konkursie zamkniętym określa się z góry jeden (jeśli konkurs będzie organizowany tylko raz) lub kilka następujących po sobie terminów naboru wniosków.
Wniosek o dofinansowanie projektu należy złożyć w instytucji wskazanej w ogłoszeniu o konkursie. Złożony wniosek podlega ocenie formalnej i merytorycznej. Projekt może zostać przyjęty do dofinansowania, jeśli uzyska minimum 60% ogólnej liczby punktów możliwych do uzyskania, zaś w poszczególnych punktach oceny merytorycznej uzyska przynajmniej 60% punktów.
Instytucja przyjmująca wnioski o dofinansowanie: Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie
Wnioskodawca składa wniosek opatrzony pieczęciami, podpisany przez osobę do tego upoważnioną, w nie więcej niż 2 egzemplarzach papierowych oraz jego wersję elektroniczną (na dyskietce lub płycie CD/DVD). Wniosek należy złożyć w zamkniętej (zaklejonej) kopercie, oznaczonej zgodnie z zasadami określonymi w ogłoszeniu o konkursie.
Razem z wnioskiem o dofinansowanie każdy wnioskodawca składa dokumenty określające jego sytuację finansową (kopie poświadczone za zgodność z oryginałem). Wniosek można złożyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą. W przypadku konkursu zamkniętego liczy się data wpływu wniosku do IOK.
Jeżeli wniosek nie spełnia któregokolwiek z ogólnych kryteriów formalnych lub kryteriów dostępu (które muszą zostać spełnione), zostaje odrzucony i nie jest rejestrowany w systemie informatycznym. Odrzucony wniosek nie podlega korektom ani uzupełnieniom. Wniosek spełniający wszystkie ogólne kryteria formalne oraz wszystkie kryteria dostępu przekazywany jest do oceny merytorycznej, zaś wnioskodawca otrzymuje od instytucji prowadzącej nabór wniosków, pismo o zarejestrowaniu wniosku w krajowym systemie informatycznym i nadaniu mu niepowtarzalnego numeru identyfikacyjnego.
Maksymalna liczba punktów za spełnianie ogólnych kryteriów merytorycznych wynosi 100.
W przeciwieństwie do kryteriów dostępu, kryteria strategiczne mogą, ale nie muszą być spełnione, by projekt mógł uzyskać pozytywną ocenę merytoryczną. Zatem wniosek spełniający w pełni ogólne kryteria merytoryczne oraz wszystkie kryteria strategiczne może uzyskać maksymalnie 120 punktów.
Po zatwierdzeniu listy projektów wnioskodawca otrzyma pismo informujące o: przyjęciu wniosku do realizacji – pismo informuje wnioskodawcę o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku (wraz z liczbą przyznanych punktów) i przyjęciu do realizacji wraz z proponowaną kwotą dofinansowania, pod warunkiem dostarczenia w podanym terminie (nie krótszym niż 5 dni od daty otrzymania pisma) wymaganych dokumentów (załączników), możliwości podjęcia negocjacji – pismo informuje o propozycji dokonania zmian merytorycznych w treści wniosku związanych z przyznaniem innej od wnioskowanej kwoty dofinansowania lub/i zmianach w zadaniach budżetu projektu lub pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, ale nie przyjęciu go do dofinansowania z powodu braku środków finansowych, odrzuceniu wniosku – pismo informujące wnioskodawcę o negatywnym rozpatrzeniu wniosku wraz z podaniem przyczyny.
Jeśli wnioskodawca otrzymał pismo informujące go o przyjęciu wniosku do realizacji lub z pozytywnym dla siebie skutkiem zakończył negocjacje składa wszystkie wymagane dokumenty (załączniki) do umowy o dofinansowanie. Nie złożenie żądanej dokumentacji w komplecie w wyznaczonym terminie oznacza rezygnację z ubiegania się o dofinansowanie.
Istnieje możliwość zgłoszenia protestu.
Na etapie składania wniosku wymagane jest złożenie następujących dokumentów:
a) dokumenty określające sytuację finansową ubiegającego się o dofinansowanie (kopie poświadczone za zgodność z oryginałem). Uznawane będą następujące dokumenty: w przypadku podmiotów prowadzących pełną księgowość - bilans i sprawozdanie księgowe za ostatni zamknięty rok obrotowy oraz bilans za ostatni zamknięty kwartał. w przypadku podmiotów prowadzących uproszczoną ewidencję księgową oraz nowopowstałych podmiotów – zbiorcze zestawienie przychodów i rozchodów przedsiębiorstwa za okres 3 ostatnich miesięcy, podpisane przez osobę uprawnioną.
W sytuacji gdy Beneficjent nie może przedstawić bilansu za ostatni rok obrotowy, (gdy wniosek jest składany przed zamknięciem ostatniego roku obrotowego, a więc np. 10 lutego 2008 roku) zgodnie z powyższymi zapisami zobowiązany jest do złożenia bilansu za ostatni zamknięty kwartał (w opisywanej sytuacji za IV kwartał 2007 roku). w przypadku projektów ponadnarodowych należy złożyć list intencyjny w sprawie partnerstwa. Na etapie podpisania umowy wymagane jest złożenie następujących załączników:
a) potwierdzony za zgodność z oryginałem wypis z organu rejestrowego dotyczący wnioskodawcy (z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku lub innego dokumentu potwierdzającego formę i charakter prowadzonej działalności wraz z danymi osób upoważnionych do podejmowania decyzji wiążących w imieniu Beneficjenta),
b) umowy z partnerami (jeśli projekt realizowany w partnerstwie z innymi podmiotami- w tym: umowa o współpracy ponadnarodowej)
c) pełnomocnictwo do reprezentowania ubiegającego się o dofinansowanie (załącznik wymagany, gdy wniosek jest podpisywany przez osobę/y nie posiadające statutowych uprawnień do reprezentowania wnioskodawcy lub gdy z innych dokumentów wynika, że uprawnionymi do podpisania wniosku są co najmniej dwie osoby);
d)uchwałę właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego lub inny właściwy dokument organu, który: dysponuje budżetem wnioskodawcy (zgodnie z przepisami o finansach publicznych), zatwierdza projekt lub udziela pełnomocnictwa do zatwierdzenia projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
e) oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy pochodzącej z innych programów operacyjnych w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych związanych z danym projektem;
f) zobowiązanie się beneficjenta do dostarczania dokumentacji szkoleniowych celem zatwierdzenia na minimum 5 dni przed planowanym rozpoczęciem szkolenia;
g) dokumenty dotyczące pomocy publicznej:
- w przypadku ubiegania się o pomoc inną niż pomoc de minimis informacje określone w Załączniku do Rozporządzenia Rady Ministrow z dnia 20 marca 2007 roku w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informację o nieotrzymaniu pomocy (Dz.U. Nr 61, poz. 413),
- oświadczenie zawierające informacje określone w Art.3 ust.1 Rozporządzenia Komisji Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.
- oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa, zgodnie z Załącznikiem 1 do Rozporządzenia Komisji Nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.
- oświadczenie zawierające informacje określone w Rozporządzeniu Komisji Nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia.
Ogólnopolskie konferencje organizowane przez Klub eAdministracja w ramach INFO-FESTIWAL’07
http://www.info-festiwal.pl/
DOBRE PRZYKŁADY e-ADMINISTRACJItworzenie warunków do rozwoju cywilizacji informatycznej
Warszawa, 5 grudnia 2007 r.
ELEKTRONICZNY OBIEG DOKUMENTÓW (EOD) W ADMINISTRACJI
bezpieczeństwo, stan prawny, doświadczenia praktyczne
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Tytuł: DOBRE PRZYKŁADY e-ADMINISTRACJI
Termin: 5 grudnia 2006 r. (środa)
Miejsce: Warszawa, IBiIB PAN, ul. Trojdena 4
Formularz zgłoszenia: http://www.cpi.com.pl/imprezy/2007/dpea/formularz_zgloszeniowy.php
Tytuł: ELEKTRONICZNY OBIEG DOKUMENTÓW (EOD) W ADMINISTRACJI
Termin: 6 grudnia 2006 r. (czwartek)
Miejsce: Warszawa, IBiIB PAN, ul. Trojdena 4
Formularz zgłoszenia: http://www.cpi.com.pl/imprezy/2007/eod/formularz_zgloszeniowy.php
Koszt udziału 1 osoby wynosi:
400 zł + 22% VAT za udział w 1 dniu: 1 konferencji
600 zł + 22% VAT za udział w za udział w 2 konferencjach
Powyższy koszt obejmuje: udział w obradach, drukowane i elektroniczne materiały konferencyjne zawierające omówienie wszystkich wykładów, konsultacje pozaprogramowe, bufet kawowy i lunch w przerwach.
Cykl szkoleń nt. Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013
Krajowy Punkt Kontaktowy przy Związku Banków Polskich organizuje cykl szkoleń nt. Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (CIP). Swoim doświadczeniem podzielą się beneficjenci poprzednika CIP - Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorstw i Przedsiębiorczości (MAP). W programie także informacje o wybranych działaniach PO IG, Regionalnych Programów Operacyjnych, PO RPW.
Zapraszamy:
6 grudnia 2007 - fundusze pożyczkowe i poręczeniowe;
7 grudnia 2007 - banki spółdzielcze
10 grudnia 2007 - fundusze kapitałowe i anioły biznesu
11 grudnia 2007 - banki i przedsiębiorstwa leasingowe
Program i formularz zgłoszeniowy są do pobrania na stronie www.zbp.pl, w zakładce CIP 2007-2013.
Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Forum
dla małych i średnich przedsiębiorstw
F undusze UE 2007-2013
Serdecznie
zapraszamy na kolejne, siódme już Forum dla małych i średnich
przedsiębiorstw. Tematem tegorocznego Forum Edukacyjnego programy
dla przedsiębiorców w latach 2007-2013. Forum adresowane jest
głównie do małych i średnich przedsiębiorców, ale otwarte jest
także dla osób zamierzających
rozpocząć działalność gospodarczą. Imprezie towarzyszyć będą
stoiska informacyjne instytucji i organizacji publicznych działających
na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.
Więcej: na
stronie .
Warmińsko-Mazurska
Agencja
Rozwoju Regionalnego S.A. w Olsztynie
zaprasza
na
„Seminarium na temat Krajowego
Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw i oferty
usług ośrodków w regionie”
Które odbędzie się 28
września 2007 r., w sali szkoleniowej Restauracji
PRZYSTAŃ w Olsztynie przy ul. Żeglarskiej 3
więcej informacji: www.wmarr.olsztyn.pl
BEZPŁATNE
SZKOLENIE I DOTACJA
NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
(bezpłatne szkolenie
w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego z możliwością dotacji na rozpoczęcie dzialalności
gospodarczej)
Bezpłatne konsultacje dla
przedsiębiorców !!!
Serdecznie zachęcamy
do korzystania z usług konsultantów Punktów Konsultacyjnych
(PK), działających w ramach koordynowanej przez PARP sieci Krajowego
Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Konsultanci
na bieżąco świadczą usługi informacyjne w zakresie możliwości
uzyskania wsparcia ze środków publicznych, w tym w ramach programów
dostępnych dla przedsiębiorców w nowej perspektywie finansowej
2007-2013. Przedsiębiorcy mogą korzystać z tych usług nieodpłatnie,
ponieważ są one finansowane ze środków publicznych.
http://www.parp.gov.pl/index/more/1165
„KOBIETA
W BIZNESIE”
To wyjątkowy Projekt adresowany
do właścicielek mikro, małych i średnich firm, działających
nie dłużej niż 5 lat w trzech województwach Polski: mazowieckim,
pomorskim i warmińsko – mazurskim.
Minister Rozwoju
Regionalnego ogłasza konkurs "Dobre praktyki EFS"
dla projektodawców realizujących projekty współfinansowane z
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach: Sektorowego Programu
Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Programu Inicjatywy Wspólnotowej
EQUAL oraz Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego
Rozwoju Regionalnego.
Celem konkursu jest
propagowanie projektów pokazujących, w jaki sposób środki z
Europejskiego Funduszu Społecznego trafiają do przeciętnego
człowieka i zmieniają jego życie.
Więcej na stronie:
www.funduszestrukturalne.gov.pl
Bezpłatne
seminaria i warsztaty dla przedsiębiorców
Polskie wyroby
na Jednolitym Rynku Unii Europejskiej
Ministerstwo Gospodarki
oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach umowy
bliźniaczej "Wsparcie MSP we wdrażaniu dyrektyw nowego
i globalnego podejścia" organizują cykl bezpłatnych seminariów
i warsztatów skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw
(producentów i importerów) pragnących umieścić swoje wyroby
na Jednolitym Rynku Unii Europejskiej. Spotkania rozpoczną się
w drugim kwartale 2007 roku i trwać będą do połowy roku 2008.
Seminaria i warsztaty zorganizowane zostaną w różnych miastach
Polski i prowadzić je będą eksperci z Austrii i Słowenii (partnerzy
projektu umowy bliźniaczej).
Więcej na stronie:
http://www.parp.gov.pl/konf_ce.html
Fundusze
UE na lata 2007-2013
Projekty Programów
Operacyjnych
w ramach funduszy
strukturalnych na lata 2007-2013 znajdują się na stronie:
http://www.mrr.gov.pl/ProgramyOperacyjne+2007-2013/
Dokumenty stanowią projekty Programów
Operacyjnych opracowywanych w ramach Narodowej Strategii Spójności
2007-2013. Ostateczny zakres priorytetów i działań uzależniony
będzie od przebiegu konsultacji społecznych oraz negocjacji
z Komisją Europejską. Ze względu na zmiany w rozporządzeniach
UE teksty Programów Operacyjnych na lata 2007-2013, zwłaszcza
zakres treści oraz zawarte w nich informacje mogą się znacząco
różnić od treści programów operacyjnych w obecnym okresie programowania
(2004-2006).