strona startowa ulubione
wybierz język wersja językowa plwersja językowa enwersja językowa dewersja językowa ruwersja językowa frwersja językowa lt
dla niepelnosprawnych - informacje
wtorek, 12 grudnia 2017   pogoda

Aktualności

OBYWATEL.GOV.PL informacje i usługi przyjazne obywatelom

02 grudnia 2015
dodał(a): UM Małgorzata Kulas-Szyrmer

Na stronie www.obywatel.gov.pl opublikowany jest pakiet 101 kart, opisujących najbardziej popularne usługi publiczne, jakie świadczy administracja. Wszystko napisane prostą polszczyzną.

 

Dostępny jest także rządowy system informacji telefonicznej z numerem centralnym 222 500 115 oraz dwie publikacje dotyczące komunikacji pisemnej i rozpatrywania sygnałów obywatelskich. Obie zawierają rekomendacje sposobów porozumiewania się z naszym najważniejszym klientem - obywatelem.

 

Szczegółowe informacje: www.obywatel.gov.pl

 

 

Opisy procedur są jak najprostsze. Każdy powinien je zrozumieć. Opisy były weryfikowane przez zwykłych obywateli. Sprawdzano, czy po ich przeczytaniu obywatele rozumieją, jak załatwić daną sprawę. Na stronie obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np. jak wyrobić dowód, paszport, prawo jazdy,  czy Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Ile to kosztuje, jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie się zgłosić. Struktura strony nie odzwierciedla podziałów resortowych, lecz systematyzuje usługi administracji publicznej według typowych zdarzeń życiowych. Wiarygodność opisów (kart) usług została zagwarantowana poprzez współpracę z merytorycznymi pracownikami ministerstw i jednostek podległych.

 

Cechą wyróżniającą stronę jest zrozumiały, prosty język opisu ‒ np. zamiast „Świadczeniodawca powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia” napisane jest „Lekarz musi cię poinformować o tym, że przesuwa termin wizyty”.

 

Zespoły redakcyjne, które opracowały opisy pierwszego pakietu usług, udostępnione na stronie www.obywatel.gov.pl, kontynuują prace nad kolejnymi kartami usług. Nowo opracowywane karty będą udostępniane opinii publicznej sukcesywnie.

 

 

System informacji telefonicznej („Informacja dla obywatela”)

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery telefonu Informacji dla Obywatela, dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. System działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (infolinia centralna – 222 500 115) a w późniejszym etapie będzie rozwijany na poziomie resortowym (w sumie 33 osobne numery w ministerstwach i urzędach wojewódzkich). Można tu jednocześnie zgłaszać postulaty, uwagi i opinie, co należy zmienić np. w danej procedurze, by ją uprościć.

System będzie też zbierał informacje o najbardziej skomplikowanych dla obywateli sprawach. Będzie można zgłaszać swoje postulaty oraz opinie na temat administracji rządowej. Informacje te będą później analizowane w celu zaproponowania zmian w prawie.

 

Rekomendacje dotyczące komunikowania się administracji z obywatelem

Na stronie Departamentu Służby Cywilnej KPRM zostały opublikowane, przygotowane w KPRM, dwie publikacje: „Komunikacja pisemna” i „Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich”, stanowiące rekomendacje dla urzędników dotyczące komunikowania się administracji z obywatelami.

  • „Komunikacja pisemna ‒ rekomendacje dotyczące prostego pisania. Pisma z urzędów często są niezrozumiałe dla odbiorców. Publikacja zachęca do pisania możliwie prostym językiem. Znajdują się w niej przykłady ‘tłumaczeń’ z języka urzędowego na język potoczny.
  • „Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich ‒ czyli w jaki sposób urzędy powinny traktować informacje nadsyłane w listach, skargach, petycjach i wnioskach. Chodzi z jednej strony o to, żeby urzędy korzystały z wiedzy o problemach przekazywanej przez obywateli. Z drugiej o to, aby odpowiedzi udzielane przez administrację przede wszystkim pomagały w rozwiązywaniu opisywanych spraw, a ich treść była zrozumiała dla odbiorcy.

informacje: http://dsc.kprm.gov.pl/inicjatywa-obywatel

Sonda
10 oddanych glosów
Czy podoba Ci się najnowszy spot o zimowych atrakcjach Giżycka?
tak
nie
nie mam zdania
-
Gizycko.pl - Urząd Miejski w Giżycku. Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2007.
RSS