strona startowa ulubione
wybierz język wersja językowa plwersja językowa enwersja językowa dewersja językowa ruwersja językowa frwersja językowa lt
dla niepelnosprawnych - informacje
czwartek, 21 listopada 2019   pogoda

Aktualności

GRYPA - JAK ZAPOBIEGAĆ

03 listopada 2009
dodał(a): UM Małgorzata Kulas-Szyrmer

GRYPA - JAK ZAPOBIEGAĆ

 

Grypa sezonowa jest ostrą chorobą wirusową, która przenosi się drogą kropelkową, bądź też przez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą lub ze skażonymi powierzchniami. Pamiętać należy, że wirusy grypy [w tym również wirus A(H1N1)v] poza organizmem żywym mogą przetrwać jedynie kilka godzin (średnio 2-3 godziny). Charakterystyczny jest dla niej gwałtowny początek. W ciągu około 24-48 godzin od zakażenia pojawiają się pierwsze objawy: wysoka gorączka, nawet do 39.5°C, dreszcze, bóle mięśniowo-stawowe, ból gardła, ból głowy, kaszel, ogólne osłabienie i katar. U niektórych chorych, zwłaszcza u dzieci może wystąpić biegunka i bóle brzucha.

 

Nowa grypa A(H1N1)v jest chorobą układu oddechowego, która przenosi się również drogą kropelkową bądź przez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą lub ze skażonymi powierzchniami i wywołuje podobne objawy jak grypa sezonowa.

 

Najskuteczniejszym sposobem przeciwdziałania powikłaniom grypy są szczepienia profilaktyczne. Specjaliści podkreślają rolę szczepień przeciw grypie sezonowej w celu zapobiegania jedno-czasowemu zakażeniu obydwoma typami wirusa grypy (sezonowej i A/H1N1), które mogłoby prowadzić do powstania nowej odmiany wirusa opornej na dostępne obecnie sposoby leczenia.

 

W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę, należy szczególnie pamiętać o zasadach dotyczących zarówno zdrowego stylu życia, jak też prostych czynnościach higienicznych, które mogą uchronić przed zachorowaniem.

 

ZALECENIA DOTYCZĄCE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WPŁYWAJĄCE NA POTĘGOWANIE I UMACNIANIE ZDROWIA

 

1. Odpowiedni ubiór

Należy ubierać się odpowiednio do pogody, tak by organizm nie przegrzewał się i nie pocił podczas wysokich temperatur na zewnątrz i wewnątrz pomieszczeń np. w domu, w szkole i innych. Nie należy również pozwolić na to, by organizm został wyziębiony podczas niskich temperatur i niekorzystnej aury. Należy zadbać o odpowiedni ubiór ze szczególnym zwróceniem uwagi na okrycie głowy, okrycie tułowia (okolice nerek), a także na ciepłe i nieprzemakalne obuwie.

 

2. Urozmaicona dieta bogata w składniki odżywcze, witaminy i minerały

W diecie wzmacniającej odporność nie powinno zabraknąć białka, szczególnie zawartego w chudym mięsie, drobiu, rybach, jajach i serach. Szczególną rolę odgrywają tu także witaminy: C, A, E zawarte przede wszystkim w świeżych owocach i warzywach oraz witamina D, która jest produkowana pod wpływem promieniowania słonecznego padającego na skórę. Istotne są też składniki mineralne takie jak cynk, żelazo, magnez, selen. W diecie nie powinno zabraknąć błonnika. Należy pić dużo wody (zaleca się 30 ml/kg.m.c.), a także mleka i napojów mlecznych, fermentowanych (550g/dzień). Bardzo ważne jest, aby dzieci i młodzież spożywały przed wyjściem do szkoły śniadanie, II śniadanie w szkole oraz ciepły posiłek na obiad w szkole lub po powrocie do domu. Kolacja powinna być lekkostrawna, spożywana minimum 2 godziny przed snem.

 

3. Aktywność fizyczna.

Zaleca się, aby codziennie, niezależnie od pogody, spędzać przynajmniej godzinę na powietrzu.

 

4. Sen i odpoczynek

Nic tak nie regeneruje i nie wzmacnia sił organizmu, a co za tym idzie również odporności, jak właściwa ilość snu, w wywietrzonym wcześniej pomieszczeniu. Optymalna dawka nocnego odpoczynku w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest większa niż u dorosłego i wynosi 9-11 godzin na dobę.

 

5. Higiena

Należy utrzymywać higienę osobistą i otoczenia. Zmieniać regularnie bieliznę osobistą oraz pościel. Ważne jest również systematyczne wietrzenie pościeli. Ponadto należy mieć przy sobie zawsze jednorazowe chusteczki higieniczne i systematycznie, w miarę potrzeby, oczyszczać nos z wydzieliny.

 

Zdrowie w ponad 50% zależy od stylu życia i dlatego trzeba:

· chcieć,

· umieć,

· wiedzieć,

jak o nie dbać codziennie.

 

Na podstawie materiałów Głównego Inspektora Sanitarnego opracowała Ewa Ostrowska, Centrum  Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej w Giżycku

 


 

JESIENNA PROMOCJA ZDROWIA

 

12 listopada 2009 r. godz. 11.00- 13.00
Centrum Profilaktyki - Klub Seniora ul. Królowej Jadwigi 9 B

 

Spotkanie będzie poświęcone następującym tematom:
- PROFILAKTYKA GRYPY - jak nie zachorować
- Antybiotykoodporność i odpowiedzialne stosowanie antybiotyków
- Obchody EUROPEJSKIEGO DNIA WIEDZY O ANTYBIOTYKACH
- Jak rzucić palenie – OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA RZUCANIA PALENIA

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych!
 

Organizator:
Centrum Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej w Giżycku
tel. 098 429 13 36, e-mail cpuis@gizycko.pl  www.centrumprofilaktyki.pl

 

Współorganizatorzy:
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Giżycku
Policealna Szkoła im. Hanny Chrzanowskiej

-
Gizycko.pl - Urząd Miejski w Giżycku. Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2007.
RSS