strona startowa ulubione
wybierz język wersja językowa plwersja językowa enwersja językowa dewersja językowa ruwersja językowa frwersja językowa lt
dla niepelnosprawnych - informacje
poniedziałek, 28 września 2020   pogoda
media

Atrakcje

Wodniackie wynalazki

 

Drodzy Państwo,

Zaczęło się wiele, wiele lat temu od spływu kajakowego z Jabłoni k. Pisza do Sorkwit. Wyjątkowo urokliwa trasa, wówczas prawie bezludna, liczne jeziora, Krutynia, lasy szuwary, ptactwo, ryby.

 

Musiałem tu wrócić ! Od kilku lat mieszkam w centrum Mazur w Giżycku. Tu właśnie powstały konstrukcje sprzętu pływającego mojego autorstwa, który w istotny sposób powiększa ofertę żeglarską i rekreacyjną.

 

Nowości te prezentuję na łamach oficjalnej strony internetowej miasta. Jednocześnie informuję firmy i osoby prywatne, iż jestem zainteresowany nawiązaniem współpracy, przede wszystkim finansowej, zmierzającej do zdecydowanego wejścia na rynek sportów wodnych z prezentowanymi tu nowościami.

pozdrawiam
inż. Bogusław Kitowski

Giżycko 2007

 

YACHT- POL
Projektowanie i Budowa Sprzętu Pływającego
11-500 Giżycko
ul. Nowowiejska 23/1

tel. (+48) 508 399 213

 

• JUMPER
(wzór użytkowy)

Skuter wodny JUMPER


Dwukadłubowy skuter wodny JUMPER jest nowością na rynku sportów wodnych i rekreacji. Napęd skutera wywołuje osoba płynąca poprzez pionowy balans ciała, który powoduje zanurzanie i samoczynne wynurzanie się skutera. Ruchy te powodują ugięcia, pod naporem wody, elastycznych płetw usytuowanych poziomo pomiędzy kadłubami skutera i w wyniku - powstania na nich siły napędowej. Skręt skutera odbywa się poprzez kierownicę i połączoną z nią płetwę sterową. Na skuterze JUMPER pływa się bardzo łatwo. Jego szybkość zależna jest od intensywności pionowych ruchów osoby płynącej. Pływanie JUMPEREM pozwala na nabranie kondycji, pozbycie się ewentualnej nadwagi. To świetna zabawa zarówno dla dzieci jak i dorosłych

 

• OŻAGLOWANIE OBROTOWE
(patent)

Nowy typ ożaglowania


Istota nowości polega na tym, że element konstrukcyjny o kształcie okręgu zamocowany jest obrotowo w prowadnicach przytwierdzonych do kadłuba jachtu. Do tego okręgu przymocowany jest zespół masztów, między którymi jest rozpięty żagiel symetryczny względem swej pionowej osi obrotu.


Ożaglowanie to charakteryzuje się wieloma korzystnymi cechami, zdecydowanie ułatwiającymi żeglugę oraz otwierającymi nowe, nie znane dotąd, możliwości manewrowe, których nie posiadają łodzie z dotychczasowym, tradycyjnym ożaglowaniem.

I tak:
• Maksymalne uproszczenie obsługi żagla sprowadzające się do ustawiania żagla pod odpowiednim kątem do kierunku wiatru. Realizuje się to przez obrót okręgu o odpowiedni kąt (ręcznie – małe lub średnie jednostki, mechanicznie - duże jednostki)

• Sprowadzenie do minimum siły wymaganej do obsługi żagla (żagiel jest symetryczny względem swej pionowej osi obrotu)

• Możliwość swobodnego pływania i manewrowania do przodu i do tyłu

• Przy halsowaniu (z wiatrem i pod wiatr) brak występującego w tradycyjnych łodziach, często przykrego w skutkach, zjawiska przerzucania bomu i żagla z jednej burty na drugą

• Możliwość bardzo skutecznego hamowania żaglem

• Możliwość, przy dowolnym ustawieniu kadłuba do kierunku wiatru, „brania wiatru w żagle” tyle, na ile pozwala aktualna siła wiatru, łącznie z równoległym do kierunku wiatru ustawieniem żagla („łopot”)

• Możliwość zastosowania nowego rozwiązania praktycznie we wszystkich typach jachtu, bez względu na ich wielkość

• Duża łatwość zautomatyzowania i skomputeryzowania manewrowania żaglem i trzymania wyznaczonego kursu (duże jednostki).

 


• OŻAGLOWANIE CZĘŚCIOWO ZRÓWNOWAŻONE AERODYNAMICZNIE
(patent)

Ożaglowanie częściowo zrównoważone aerodynamicznie

 

Ożaglowanie przedstawione na zdjęciu wyróżnia się korzystnymi z punktu widzenia żeglowania cechami:

• Maksymalnie proste manewrowanie żaglem. Tylko szot.

• Oś obrotu żagla (x-x) dzieli jego powierzchnię na nierówne części: część nawietrzna – mniejsza, część zawietrzna – większa. Ustalone konstrukcyjnie, częściowe zrównoważenie aerodynamiczne żagla powoduje, że siła wymagana do manewrowania żaglem jest bardzo mała.

• W przypadku zagrożenia przewróceniem się jachtu, wystarczy puścić szot. Nie napotykając na żadne przeszkody, żagiel ustawia się w linii wiatru.

• Duża stabilność całego układu dzięki zastosowaniu masztu bramowego w kształcie odwróconej litery V (możliwość zastosowania jednego masztu).
Przedstawione ożaglowanie można zastosować do dowolnego jachtu, dowolnej wielkości. W przypadku bardzo dużej powierzchni żagla, do operowania szotem wskazane jest użycie talii. Dodatkowo bez problemów można zastosować spinaker.
Ze względu na łatwość i lekkość operowania żaglem oraz zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi, ożaglowanie to szczególnie nadaje się do nauki żeglowania, rejsów turystycznych i rodzinnych oraz dla żeglarzy niepełnosprawnych.

 

 

Rower wodny
(Wzór użytkowy)

Rower wodny w prezentowanej na szkicu formie charakteryzuje się następującymi cechami:
- napędowe koło wodne przeniesiono z przodu do tyłu. Jego obudowa nie stanowi „głównego obiektu widokowego”, co ma miejsce w rozwiązaniach tradycyjnych. Przeniesienie napędu z wykorbionego wałka z pedałami na wodne koło napędowe nie stanowi problemu technicznego, a daje możliwość zwiększenia obrotów koła wodnego w stosunku do obrotów wałka wykorbionego z pedałami, co przy zastosowaniu zmniejszonej powierzchni łopatek koła wodnego – zapewnia dużą szybkość roweru,
- możliwość napędu roweru przez więcej niż dwie osoby,
- ergonomiczne siedziska są przesuwane do przodu i do tyłu, co pozwala na indywidualne dopasowanie odległości pedałów do wzrostu osoby płynącej,
- dwa pojemniki na podręczny bagaż usytuowano w bardzo dogodnym miejscu,
- osłona wykorbionego wałka z pedałami zabezpiecza przed bryzgami wody,
- możliwość wyposażenia roweru wodnego w składany daszek przeciwsłoneczny (przeciwdeszczowy) – na szkicu – linia przerywana,
- na szkicu zaprezentowano wersję 2 – osobową. Możliwe są wersje: 1, 2, 3, 4 i więcej osobowe.


• ROWER WODNY NOWEJ GENERACJI
(patent)

 

 

Rower wodny nowej generacji

 

Prezentowany rower wodny charakteryzuje się następującymi cechami:
• Koło wodne o regulowanym, stabilnym zanurzeniu łopatek, niewrażliwym na zafalowania lub zmienne obciążenie roweru, zapewnia stałą, maksymalna siłę napędową.

• Zwiększone obroty koła wodnego w stosunku do obrotów pedałów, umożliwiają uzyskanie większej prędkości liniowej łopatek względem wody.

• Niezależny napęd koła roweru przez każdą z pedałujących osób.

Cechy te skutkują dużą prędkością roweru, a ponadto:
• Ergonomiczne fotele o położeniu regulowanym zależnie od wzrostu pedałujących osób

• Wyposażenie roweru w składany daszek przeciwsłoneczny (przeciwdeszczowy)

• Kadłub płaskodenny lub typu katamaran

• Wersje jedno-, dwu- lub wieloosobowe

 


• SWINGER
(wzór użytkowy)

Skuter wodny SWINGER


Skuter ten jest napędzany zespołem sprężystych płetw, których ugięcia w wodzie są wywoływane przez balansowanie na boki osoby płynącej. Kierownica ułatwia utrzymanie równowagi, a jej skręty w lewo i prawo skutkują skrętem płetwy sterowej. Boczne kadłuby zabezpieczają przez „wywrotką” i ułatwiają postój na wodzie.

 

Pływanie SWINGEREM zapewnia nieznane dotąd wrażenia i pełnię wyżycia się na wodzie. Pozwala na nabranie kondycji, pozbycie się ewentualnej nadwagi, uzyskanie gibkości ciała i zgrabnej sylwetki. Zalecane dla młodzieży, kobiet i mężczyzn.

 

• MIECZ, PŁETWA STEROWA
(wzór użytkowy)

 



 

• MECHANIZM PODNOSZENIA I OPUSZCZANIA MIECZY I PŁETW STEROWYCH

Mechanizm podnoszenia i opuszczania mieczy i płetw sterowych


Opracowałem i zastosowałem w katamaranie MARTA urządzenie służące do jednoczesnego opuszczania i podnoszenia dwóch mieczy uchylnych i dwóch płetw sterowych.

 

Czynności te dokonują się za pomocą korby o ramieniu ~ 120 mm:
• 4 obroty korbą w prawo (automatyczna blokada położenia), miecze i płetwy sterowe zajmują położenie robocze. W przypadku napotkania przez któryś z tych elementów przeszkody, uchyla się tylko on, a następnie znów wraca do pozycji roboczej.

• 4 obroty korbą w lewo (automatyczna blokada położenia), miecze uchylają się do położenia poziomego (~90o), a płetwy sterowe do położenia pionowego (~180o).

Urządzenie to w pełni potwierdziło swą przydatność:
• Przy wypływaniu na wodę i przybijaniu do płytkiego brzegu,
• Po najechaniu na wodorosty i inne przeszkody,
• Przy pełnym kursie – wyciągamy miecze i płetwy sterowe dla zmniejszenia oporów.


• POJAZD NAPĘDZANY SIŁĄ MIĘŚNI NÓG I RĄK
(Patent)

 

Pojazd napędzany siłą mięśni nóg i rąk.
W pojeździe tym zastosowano niezależne od siebie rodzaje napędów:
• Napęd nogami – pedały
• Napęd rękoma za pomocą kierownicy: pchanie i ciągnięcie.
Kierownica do góry - hamowanie.

W/w rodzaje napędów można w czasie jazdy dowolnie łączyć. Poza tym w pojeździe tym zastosowano wygodne siedzisko z oparciem, zapewniające naturalną pozycję ciała i wysoki komfort jazdy.

Oprócz podstawowej funkcji przemieszczania się, pojazd spełnia istotną rolę zdrowotną i głównie z tą myślą został skonstruowany. Jazda tym pojazdem rozwija nie tylko mięśnie nóg, ale również muskulaturę rąk, klatki piersiowej, brzucha i barków. Poza tym podczas napędu zarówno nogami jak i rękoma, tułów jest lekko dociskany do oparcia, co w istotny sposób wpływa na korektę niewłaściwej postawy ciała lub na utrwalenie prawidłowej postawy.

Pojazd wyposażony jest w wielobiegową przekładnię typu rowerowego z przerzutką. Istnieje możliwość budowy wielu wariantów pojazdu dla dzieci, dla dorosłych, pojazdu 2-kołowego, pojazdu 3-kołowego.

 

 

ŚLIZG LODOWO-ŚNIEGOWO-WODNY
(patent)

Celem nowej koncepcji prezentowanej na poglądowych rysunkach jest zapewnienie swobodnego przemieszczania się i manewrowania ślizgu po lodzie, po śniegu i po wodzie.


Ślizg według nowej koncepcji, jest wyposażony w dwa płaskodenne pływaki, np. deski surfingowe, które w przypadku przemieszczania się ślizgu po śniegu, stanowią powierzchnię ślizgową, a w przypadku środowiska wodnego, zapewniają pływalność. W rozwiązaniu tym, płozy posiadają większe wymiary w stosunku do wymiarów płóz ślizgów lodowych, co zapewnia wymagany opór boczny ślizgu poruszającego się po śniegu lub po wodzie. Wysokość położenia płóz reguluje się samoczynnie w zależności od twardości podłoża.

W wyniku wahliwego przymocowania pływaków do płozownicy i dźwigara, oraz dźwigara do kadłuba, ślizg pokonuje napotkane na swej drodze nierówności podłoża w sposób łagodny, co skutkuje minimalizacją oporów ruchu ślizgu, wywoływanych tymi nierównościami.


Prezentowana konstrukcja może być stosowana przy projektowaniu nowych ślizgów, jak również może być łatwo zaadaptowane do ślizgów już istniejących, w tym do ślizgu klasy DN.

Pozostałe artykuły

-
Gizycko.pl - Urząd Miejski w Giżycku. Wszelkie prawa zastrzeżone (c) 2007.
RSS