Zmiany w dowodach osobistych

Od 7 listopada dowody osobiste zyskają nowe elementy w warstwie graficznej i elektronicznej.

 

Najważniejsze zmiany to:

  • druga cecha biometryczna (odcisk palca),
  • odwzorowanie podpisu właściciela dowodu 
  • konieczność osobistego złożenia wniosku o dowód i odbiór dowodu w urzędzie (dla osób powyżej 12. roku życia).

Odciski palców nie będą pobierane od dzieci poniżej 12. roku życia oraz od osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe. Odciski palców będą znajdowały się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych.

 

W momencie odebrania dowodu przez obywatela albo, gdy obywatel nie odbierze dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie) odciski będą automatycznie usuwane z Rejestru.

 

Dowody osobiste będą wydawane na:

  • 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia, ponieważ one będą składać odciski palców,
  • 5 lat dla osób do 12. roku życia, bez pobierania odcisków palców.

Wnioski online:

  • Złożenie online wniosku o wydanie dowodu osobistego jest możliwe tylko dla dzieci poniżej 12. roku życia.

 

Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu) pozostają te same.

 

Wprowadzone zmiany nie powodują konieczności

wymiany dotychczasowych dowodów osobistych.

 

 

Zmiany wprowadza Ustawa z 14 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.